’s Ochtends om kwart voor acht vertrokken we uit Vlieland in
verband met meegaand tij. Bij Harlingen moesten we een ondiepte over en hoogwater Kornwerderzand was het pas om kwart voor één ’s middags. Maar twee uur voor
hoogwater zou er al genoeg water staan voor onze diepgang van twee meter. Om
kwart voor twaalf kwamen we bij de Lorentz-sluizen van Kornwerderzand aan en
zagen we de draaibrug van de afsluitdijk net voor onze neus dicht gaan. Veel
jachten kwamen ons tegemoet, die kennelijk aan hun vakantie waren begonnen. Met
de volgende sluislichting waren we een uur later door de sluis en met de NW-4
in de rug zeilden we naar de Naviduct/Krabbergatsluizen bij Enkhuizen, waar we
om half vijf geschut werden. Om kwart voor acht ’s avonds kwamen we weer in
onze thuishaven in de Blocq van Kuffeler aan. Het was mooi weer, veel zon en
het merendeel van de tocht van vandaag hebben we kunnen zeilen. De vakantie is voor
dit jaar afgelopen, maar we hebben weer een mooie tocht gemaakt. Met als hoogtepunten:
Rügen, Christiansø en Møns Klint. Rügen is een mooi vaar- en fietsgebied. De idyllische eilanden Christiansø en Frederiksø waren bijzonder. Polen vonden we wat tegenvallen. Het landschap en de
bezienswaardigheden waren niet bijzonder. Gdansk is als Hanzestad misschien
fraaier en interessanter, maar was voor deze tocht net te ver. Mogelijk iets
voor een volgende zeilreis. De Polen zelf waren vriendelijk maar wel wat
ongeorganiseerd. Fietsen op de stoep en je omver rijden is geen uitzondering. Er
wordt veel gebouwd en hard gewerkt. Van 8:00 tot 18:00 uur en zaterdag ook.
Kolobrzeg aan de havenkant leek wel een bouwput. De bezienswaardigheden van de Duitse
Hanzesteden waren mooi, maar we misten toch wel een beetje de bourgondische
sfeer. De vernieuwde jachthaven in Ystad was een verassing. Ystad is een leuk
stadje en ook aan de fietstocht naar Ales Stenar hebben we een goede
herinnering over gehouden. Evenals aan de wandeling naar de indrukwekkende
krijtrotsen van Møns Klint. Opvallend was dat er in de jachthavens bijna overal
vrij internet beschikbaar was. Daar kunnen de Nederlandse jachthavens een
voorbeeld aannemen. Dit geldt ook voor de ligplaatstarieven, die in de Duitse
en Poolse jachthavens ongeveer 40-50 % lager zijn dan in Nederland. Het weer was in de eerste drie weken goed.
De vierde week was minder, toen er een depressie met veel wind en regen
overtrok. De vijfde en zesde week waren weer goed. In het algemeen hebben we
veel zon en weinig regen gehad. En dit keer was het ook niet koud vergelijkbaar
met de voorgaande jaren. Helaas hebben we niet veel kunnen zeilen. De wind was
vaak te weinig, soms te veel of pal tegen. We hebben 156 motoruren gemaakt
tegenover 63 zeiluren. De afstand over de grond was in totaal 1269 Nm, maar we
hebben 1311 Nm gevaren. En dus meer stroom tegen dan mee gehad. Ook met de
mankementen viel het mee. Eén van de drie boordaccu’s heeft het begeven, maar
wat mag je verwachten na acht jaar trouwe en soms intensieve dienst. Binnenkort
worden ze allemaal vervangen, want het is nu weer tijd voor onderhoud. De boeg
en voorzijde romp is sterk vergeeld, de grootzeilval vertoont slijtage, het log
moet nagekeken worden, de windwijzer op de mast is aan vervanging toe. Kortom,
er is weer volop werk en uiteraard gaan we een nieuw reisplan voor volgend jaar
bedenken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten