![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTo3d1gQssUD4m9lpLFWDWHc6IFNCgev7PJKwQxWy7db6dNXxYk7xpfudWIQaLiDf-rmH2uZ0xoOFuW-sCxiPT4X4KSC0x1RY5OG0mJnky_PuHvptxN5IMN6ro1IyUYK6q-UfCyShWJq2T/s1600/IMG_0255.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0EAaIxXnNpZixP2471WI1wLu9x_cUGOpzlK9rjhqwVDXaDymOPnWVWvtdKw-9yK3LcP9Rx0an_WjN1QUrIqKia_IVmcZzZBsJgVodxat9eVZSOcr0XG1Bv99NWBt3KtiTL8toKKZ1BQz2/s1600/IMG_0257.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-BfeQBb8TIBuJxJKrO7NKRwxbkn8UXvLGV33H022pc6vuH2LLkWnBWkYyNrI68xVHw8YlXhY0mM6kYcFxvk2HSxZ1aFQiKqjVOr5Qc7hFBWw7R9Z-7DgMY6TQSvQlpAL-B6WujosuqZWF/s1600/IMG_0264.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3-ux4fp9UbucNHflld5VJBfY013bJlaD3LKZL4bvmwRfn6Ubh7Q4Rsy5LiCKZ4s5kO90sb_iRRZW6j-HfDtRLCxjkg1Hm0mKhJp8Q_BLDwpHYO3Oy4yKpRQIYQiYYrE_BN-t52-4sZE4O/s1600/IMG_0269.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiY2HU6TT8B5kZtjESFJBfI8F3jlQHFekefsMtWzkNTaiYqgFopG-TR78tOL4Z943HeXfwJHdCjndF7aTdINYdf4Reuby2OpadS84DoveK8tqudg0PL8_F3VXm3b2x4Xt0px36a37T7ivwg/s1600/IMG_0274.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjY68TW4D8jdxn1Cq2dZaRyJxiDR-smi9CMAaqhnMIyrk8eDeu6j7ntwPDno4Q1vbnJ6yyTLE2A799YfVHeJnLl_yznB-rH5iOWuV_pK7NVZ6PyEvWaVNuZ4aKs-nlCAXaYzeu15OWCQ_6P/s1600/IMG_0285.jpg)
Om kwart voor acht verlieten we de jachthaven van Rendsburg en gingen we op weg naar Burgtiefe, een afstand van 58 Nm en gelegen aan het eiland Fehmarn. Het was mooi weer, de zon scheen vrolijk en er was praktisch geen bewolking. Helaas kwam de wind uit het oosten en pal tegen als we straks het Kielerfjord uitvaren. Om kwart over acht werden we plots gebeld op ons mobiel en bleek dit ons huisalarm te zijn. We hebben onze buren maar direct gebeld, die echter na controle niks bijzonders zagen. Na via ons mobiel ingebeld te zijn op het alarmsysteem, konden we geen bijzonderheden waarnemen. Vals alarm dus. Dat is dan weer het nadeel van een alarmsysteem. Om half elf kwamen we bij de sluis van Kiel/Holtenau aan. Even later konden we al geschut worden samen met een Duitse motorboot. Voor de betaling van de passage van het Noord-Oostzeekanaal hadden ze nu nieuwe betaalautomaten neergezet. Na eerst de hoge sluiswand te hebben bedwongen, was dat apparaat ook nog ingewikkeld te bedienen, maar met hulp van de Duitse motorbootschipper en de sluiswachter via de intercom kwamen we er toch uit. Een half uur later voeren we de sluis en het Kielerfjord uit richting Burgtiefe. De wind was inderdaad pal tegen, maar gelukkig waaide het met een matige wind kracht 3Bft en konden we helaas voorlopig nog niet zeilen. Nadat we het Kielerfjord hadden verlaten, konden we onze koers verleggen naar stuurboordrichting en de zeilen hijsen. Aan de wind zeilden we met 6,5 kn richting Burgtiefe. Even later zagen we een Duits marinevaartuig, de YB839, die met grote snelheid op ons afvoer. Pal achter ons varend werd via de megafoon in accentloos Nederlands aangegeven dat we ons in een schietgebied bevonden. Als we niet zuiderlijk dan een bepaalde breedtegraad kwamen, dan konden we onze koers aanhouden. Zo gezegd, zo gedaan en zo vervolgden we onze weg richting Burgtiefe. Maar even later viel de wind weg en verlijerden we weer meer naar de kust toe, hetgeen niet onopgemerkt bleef door de Marine, die ons direct weer via kanaal 16 op de marifoon opriep en aangaf om onmiddellijk noordwaarts te varen om zo het schietgebied te verlaten. En of we een naburig Duits jacht, dat met ons meevoer, ook even wilde inlichten, maar die had kennelijk al meegeluisterd op de marifoon en ging uit zichzelf mee met onze nieuwe noordwaartse koers. Even later werd door de marifoon door de Marine nog een bericht doorgegeven dat het gehele gebied gesloten was voor doorvaart naar het eiland Fehmarn, waaraan Burgtiefe ligt, in verband met schietoefeningen. Nadat we het schietgebied hadden verlaten, zeilden we richting de brug, die het eiland Fehmarn met het Duitse vaste land verbindt. De wind was inmiddels weer aangetrokken naar 5 Bft, maar volledig tegen, zodat we naar de brug moesten kruisen. Vanwege de ondieptes bij de brug hebben we onze motor bijgezet. Even later kwamen we toevallig weer het historische Koggeschip uit Kampen tegen, dat we twee jaar geleden in Marstal (Denemarken) en een week later op de terugweg van Vlieland naar Kornwerderrzand ook al zagen. Nadat we de 22 meter hoge brug hadden gepasseerd, meerden we om 19:30 uur in de grote jachthaven af naast een Duits jacht, dat ons opving en even later vroeg: Waren jullie dat, die in het schietgebied voeren en opgeroepen werden? Ja, dat waren wij inderdaad, maar het was wel heel veel mijlen korter dan er omheen varen. Morgen onze eerste rustdag en dan gaan we het eiland verkennen. De wind zou aantrekken tot NNO-6 en in buien tot 8 Bft. We zullen het meemaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten