We vertrokken om 8:00 uur richting Enkhuizen. De wind was ZZW-3 en net te weinig om zeilend voor
de wind tijdig het meelopend tij naar Vlieland te halen, een afstand van 40 Nm.
Om 17:15 uur zou het hoogwater Kornwerderzand zijn. Het was bewolkt, maar niet koud. De reis begon
alweer goed evenals vorig jaar, want nadat we net onze box waren uitgevaren
bleek het log niet te werken. Het log bleef op 0 staan. Er waren twee
mogelijkheden: Of de impeller van de gever zat vast, of de gever was defect.
Toen we net de BvK verlieten en al op het Markermeer voeren, besloten we om de
gever toch maar even uit de romp te halen. Tijdens het eruit halenvan de gever
en het erop zetten van de afdichtingsdop spoot het Markermeerwater naar binnen.
Je moet dan wel even stalen zenuwen hebben, want je bent op het Markermeer niet
snel middels een botenkraan uit het water. Maar gelukkig liep alles goed af. De
impellor zat inderdaad vast door aangekoekt vuil en na reiniging en inspuiten
met WD-40 was dit euvel snel opgelost. En opnieuw bij het verwisselen kregen we
weer wat water in de boot, maar de hoeveelheid viel enorm mee en de ervaring
leerde dat dit onderweg goed te doen
was, hoewel je wel een risico neemt. En zo vervolgde we onze tocht op motor en
zeil richting Enkhuizen. Om 11:00 uur passeerden we de Krabbersgatsluis, waar
we als enige passant werden geschut. Op het IJsselmeer was de wind volledig
weggevallen. Ter hoogte van Stavoren pakte zich dikke wolken samen en begon het
te regenen. Om 15:00 uur kwamen we in
Kornwerderzand aan, waar we langs een Zweeds jacht afmeerde, omdat we op een
volgende sluislichting moesten wachten. Het Zweedse jacht, een Hutting, was
voor reparatie in Nederland en werd in opdracht van de eigenaar door bevriende
bemanning teruggevaren. Ze zouden in één ruk doorvaren naar Brünsbuttel, de
ingang van het Noord-Oostzeekanaal. Wij vertrekken morgen om 9:00 uur en willen
dan proberen om Rendsburg te halen, ca. 17 Nm vanaf Kiel/Holtenau, het eindpunt
van het Noord-Oostzeekanaal. Na het schutten door Lorentzsluizen in Kornwerderzand,
kwamen we om 19:00 uur we in Vlieland aan. Inmiddels was het weer opgeklaard en
begon zelfs de zon flink te schijnen. Het was niet druk in Vlieland, hoewel
deze dag de Schuttevaerrace uit Stavoren was begonnen, waarbij deelnemende
jachten wielrenners en hardlopers aan boord hebben, die resp. In Texel,
Vlieland en Terschelling een vast traject zo snel mogelijk dienen af te leggen,
waarbij het erom gaat welk jacht weer het eerste terug is in Stavoren. Maar wij
gaan ons voorbereiden op onze lange tocht van morgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten