![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXy6C3ukj7lRGpp4v35FYgYtr6srFXjVcpgv83EbASAFfd4UkcC2YBwpe3I_VC-NLldp-xfo8K-nK4z-CoSlSf6_LgD2RMgOxdsTqaHOR84YfEiF1StxKQeE0cF3ZDhJWAZGKPYYaIeTWk/s1600/IMG_0218.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiScpzt2zk_euihiCY5R9-JL1GZm1tJyIUQVhFi5UYI4qo3Z-2nJ2DiHquvALrHHPyw-rb8GHSlMtNMOR30WnpMDELVlpzUzXauG7zYQpNH67ELnBJgXiUP-83ggiOgGDPf2iXGwxNhJhS9/s1600/IMG_0221.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRh9RkTKrPWGV3CnFajc8-7gpCeUm20ViAyw72ynncIoTCNlw1I3cKVthob57-Lh_BEN6q-Epjwt-d-hMCbyMq1ZXv0vr_lraWe5E4FtcHUH0MT_gf4AitO0ogibM_vujS8XANRrpFqhFc/s1600/IMG_0229.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_1euXMGVmqdYANL7PAc2eiBKuNqYLSYkxyuDdMD2D-qoBYXuCpXAD3VMgUVapx1lV70JyQ9tdS4mUvlfktOy2pY3mW9HpYEqbtKCSDqCeH9jJsi6NIhuyNkeXbkq1C9VUqswUb7DRtldH/s1600/IMG_0236.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgww2OAInZmpAsQO32XYrIBhXzbJ66Xs-zZjIhfO87DhLu37a7RyPPEa1IhuUQgOUUb8cf0sSM_J4HQxPBZQL7dQ-g3QRbFQ7HsXAo3S00KPQ4PmRh4J2zsIXW7ddQbhTahyxgP-dyuxZYn/s1600/IMG_0242.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEdqXL-aQnIkqEF2tiCUJALnJA1lhO7OabVKQWwcwfZeU-qS_2sHNgPvfWcUbhGGnCUWERrlHzqmkk6eyEj5gUuZk5GaaPLTj64Kzq-L0QQ8tOHsM8oRYnVUnGgc4m-0iwOgEaX3c4gUpn/s1600/IMG_0253.jpg)
We vertrokken om 8:00 uur van Vlieland om de volgende ochtend op het juiste moment de stroom mee
te hebben bij Elbemonding. Het plan was om meteen door te varen naar Brunsbüttel,
de ingang van het Noord-Oostzeekanaal, een afstand van 167 Nm. Twee jachten
vertrokken met ons mee. Er was weinig wind en uit de verkeerde hoek, zodat we
onder grootzeil en motor richting de Elbemonding voeren. Halverwege Terschelling
betrok de lucht in korte tijd en kregen we een hevige onweersbui met slagregens
over ons heen. Ter hoogte van
Schiermonnikoog bogen de twee meegevaren jachten af richting Lauwersoog, zodat
wij nog de enige waren buiten de vrachtvaart. Om 18:00 uur voeren we langs het
pas gebouwde windmolenpark, waar we twee jaar geleden 's nachts voor moesten
uitwijken, toen het nog in aanbouw was. Om 10:00 uur 's avonds en ter hoogte
van het Duitse waddeneiland Nordeney
doken we de nacht in. Het was aardedonker door de aanwezige bewolking maar
gelukkig wel helder weer, zodat we alle lichtjes van de betonning en
kerstboomverlichting van de vrachtvaart konden waarnemen. Even lastig was het om de Weser en de Jade
over te steken vanwege het drukke scheepsvaartverkeer. Daarna moesten we nog
laveren om de vele vrachtschepen heen, die op de rede van de Jade lagen, maar zeer
duidelijk gemarkeerd waren door de vele schijnwerpers, nautische en overige
verlichting. Inmiddels was de wind naar het Zuiden gedraaid en iets toegenomen,
zodat we even konden zeilen. Inderdaad even, want na een uur viel de wind weer
weg en voeren we verder op de motor en grootzeil. Om 4:00 's ochtends begon het
langzaam licht te worden en kwam even later de zon weer op helaas wel achter
de wolken. Om 5:00 's ochtends kwamen we bij de Elbemonding aan, waar de stroom
juist begon mee te lopen. We passeerden Cuxhaven om 7:30 uur en kwamen om 9:30 uur bij de sluizen van Brunsbüttel aan, waar we tot onze verrassing het Zweedse jacht uit Kornwerderzand weer tegenkwamen, die
op de dag dat wij naar Vlieland gingen, 's avonds meteen zijn doorgevaren naar
Cuxhaven. Een half uur later waren we door de sluizen van Brunsbüttel geschut. In de sluis ontstond nog enige chaos, omdat een vrachtvaarder zijn schroef vol
in werking hield tijdens het schutten, zodat bijna alle jachten, waaronder
ook wij veel last van hadden van het kolkende water bij het aanleggen. Het
fraaie Zweedse jacht, een nieuwe Hutting, werd hierdoor genadeloos hard tegen
de sluisponton aangedrukt. De zon was inmiddels vol gaan schijnen en met mooi weer voeren we langs het prachtige landschap van Sleeswijk-Holstein door het
Noord-Oostzeekanaal, waar het weer gezellig druk was met jachten en vooral grote
tankers- en containerschepen. Nadat we het fraaie zweefpontje aan de
brug bij Rendsburg, die kennelijk gerenoveerd werd en in de steigers stond, waren gepasseerd,
kwamen we om 15:15 uur in de jachthaven van Rendsburg aan. We hebben 204 Nm
over de grond gevaren. Op het log stond 200 Nm. Dus iets meer stroom mee dan
tegen gehad. Tijd om uit te rusten. Onze vakantie is nu echt begonnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten