![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7AZFie-Y2fgqAnHONJhY7JPQlHLbAVZJ-6iHN8hAT-B9_VNyQp2SaFsNj2DP3x7e2ShWb3lJFaovqty-Nxb3-ocKLWvVc92v4JR81PGhKKRBvm81XlH7sK2rrrLGsN3jK0WwpljyCRtun/s200/IMG_1635.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWHZHJmBh8P8N-qD6lehaGoqJZxvnfIw6BKY2uKVorRPCyVaQVcGuzEr3GGp5A-c2SgOn0pdtkay2aXijlU-ClnXCg34HEGy8HPmyBCbDhf_jVk1t14lRYEhqX8cm1Ef-5PPu0X426bxIZ/s200/IMG_1636.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGevi0K6_dxv20LqkIH3zXmd62-rZAtSEWObucnydd-oPlaGRU-aKQzXj-jYQwt-1FfwlEu-mldsHb8RUXcQYyeLmQcEfc2yiQHFJCQ3HWuIVJrz8mHBKQ2ON96PqFfgnS3JPaEj41m0UX/s200/IMG_1637.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJfc88Wv2ITHQw6FlT5DNZSE70qS9yBgQEz00HI2PLtoJ3A1V5UDgR5HB5Kfr_9SOjdPPtgNHN4YFKPvrOsMxWxy4gZuqhDKdN9t_Qgij4nShj61Kh9K_Gr1XHK-1KPRb1xeEUWb_Sn9WL/s200/IMG_1640.jpg)
Vandaag gaven de weerkaarten NW-5/6 aan. Dat zou ruime wind zijn richting Kolobrzeg. Dus
vertrokken we om acht uur uit de jachthaven van Swinoujscie. Met een rif in het
grootzeil en een deels ingerolde fok zeilden we naar Kolobrzeg, een afstand van
50 Nm. We waren weer de enige op het water. Niemand had er verder kennelijk zin
in. Er stond een rommelige hoge zee met uitschieters van wel 3 meter golven. Onze
windmeter gaf aan dat het een dikke NW-6 was. Onze Carina vond het kennelijk
prachtig, want ze ging er als een speer vandoor en wij konden niet anders dan
volgen. Met een snelheid van 9 knopen maakten we flinke vorderingen. De
stuurautomaat deed zijn werk prima, al slingerden we soms alle kanten uit als
er weer zo een hoge golf onder de boot doorging. Sommige steile hoge golven sloegen
zodanig tegen de romp van onze Carina aan, dat we een complete zoutwaterdouche
over ons heen kregen. Gelukkig kwamen onze Musto-pakken goed van pas.
Halverwege kwam er een flinke bui uit het Noordwesten opzetten, waaruit veel
regen en nog meer wind kwam. Met een NW-7 begon onze Carina te surfen en
haalden we snelheden van 10 knopen. Toen we om twee uur bij de havenpieren van
Kolobrzeg aankwamen, werd het spannend om de haveningang aan te lopen. Het
lokale advies is om de havens niet met NW-6 of meer te verlaten of aan te lopen. Maar
we hadden weinig keus. We moesten vlak voor de ingang een stormrondje draaien,
want het was niet verantwoord om met deze wind en zeegang te gijpen. We surfden of
eigenlijk spoelden letterlijk de haveningang binnen. De boot was nauwelijks
onder controle te houden en dreigde even in een grote swell dwars te slaan. En
dat wil je niet hebben tussen twee stenen havenpieren. De snelheid op het log
was toen opgelopen tot 10,5 knoop. Maar alles ging gelukkig goed en even later
zaten we in de luwte van de haven. Toen we de Marina Kolobrzeg binnen voeren,
kwam de volgende fikse bui over ons heen. Maar gelukkig was er een hulpje van
de havenmeester, die een box toewees en ons daarbij hielp. Even later was de
bui voorbij en begon de zon weer te schijnen. De wind bleef echter nog een
lange tijd stevig doorwaaien. Ook hadden we nog steeds geen diesel getankt en
bij navraag in het havenkantoor, bleek dat er aan de haven geen diesel
verkrijgbaar was en we diesel moesten halen bij een tankstation aan de weg
ongeveer een kilometer verderop. Nou dat kon er ook nog wel bij. Maar omdat het
nu toch wel een keer tijd werd om diesel te tanken en om tevens onze zloty's op
te maken, besloten we om twee keer met onze jerrycans brandstof te halen. Dat
was natuurlijk even afzien, maar gelukkig maakte een borrel op de goede afloop
weer veel goed. De jachthaven ligt naast een fort. Morgen houden we een rustdag
en gaan we Kolobrzeg bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten