![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwFn09LyaeFXps51Ss0CcwqngCw6jETJrhyphenhyphenGBi9iT5PY0xznFu1rFJzhyphenhyphenGdyLXaQgYlVbhRyEL04f6zSkei0qn6I7JmRX2syHiRzRQ4clT9dvyR1Uqr-sznfQ6Yx5lsf632WDS-_Gyw-fA/s1600/IMG_2964.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjAQbkyZR2Vyolmcx-BGqjyvvx0x3vlit1ldjEIU7TYbguEb2XmfHjuCsq9G8Mvlftq9ff4MJsZtguTl4bxwtB3uJl7B28PQTgfxgmAGKtqxtuH5zK_B9VPSXQcXaYaPiIZI3nmSFx3QtG5/s1600/IMG_2969.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjy8-Cv41oqh9Z9IqwWTRDEUKdbM_sf3hD1gdtffnn78lb9mt_YM2Jz-gIQUHQZSQOpkINVApr3amJqrEBp0zF1zJ2oqi_T-u1H5YrzlY5WSbODl0PMzgawbaFM5PkMgx06vzr_DDv5kLR/s1600/IMG_2974.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMD5XHc_OJsDNb-PurdFYEnuKoiwuqOslo8WDaqlOBG4adku7QBgk0Ucall2-LYfsBNpREk-fAIVCIwcYm3stQ6S_Ect-8f19tfbDdHRj_5HXAQRwtacee2MBS51gs5BiKNxkyoC1XkcZ1/s1600/IMG_2990.jpg)
Gisteravond raakten we in gesprek met een Belgische passant uit Nieuwpoort. Ze waren met
hun Hunter 40 op weg naar Stockholm. Nog even bijgekletst over de flamboyante
havenmeester van Nieuwpoort, die wij ook al jaren kennen en nu gedegradeerd was
tot havenmedewerker. Na diesel te hebben getankt bij de vriendelijke
havenmeester, die volgens eigen zeggen speciaal vroeg voor ons was opgestaan,
vertrokken we tegen achten uit het jachthaventje van Rendsburg en voeren onder de brug door met het unieke fraaie hangpontje. Het was vandaag druk met vrachtvaart. We voeren met drie zeeschepen mee naar Brunsbüttel, die
wij telkens inhaalden als ze weer moesten wachten voor tegemoetkomende vrachtvaart.
We passeerden een Engelsman in een piepklein zeilbootje, een Leisure 17 met een buitenboordmotortje, die we
gisteren bij ons in de jachthaven van Rendsburg zagen liggen en kennelijk weer
op weg was naar Engeland. Toch wel bewonderenswaardig met een vijf meter bootje over zee. Hij had zelfs roeispanen bij zich. Om kwart over elf kwam een groot Cruiseschip van
P&O ons tegemoet, genaamd Adonia. Het dek stond vol met enthousiast
zwaaiende passagiers. Tegen twee uur kwamen we bij de sluizen van Brunsbüttel
aan. Ook hier was evenals in Holtenau de sluis voor watersportboten gesloten en
moesten we met de vrachtvaart mee geschut worden. Twee zeeschepen, waarmee we
opvoeren gingen als eerste de sluis in, waarna pas de jachten aan de beurt
kwamen. Om half drie waren we door de sluis heen. De bewolking werd dikker en
even later voeren we met motor en fok in de regen de Elbe af naar Cuxhaven. Het
was erg druk op de Elbe met zeeschepen en nog lastig om de Elbe over te steken
naar Cuxhaven toe. Om kwart over vijf meerden we af in een vrije box in de
jachthaven van Cuxhaven, waar het al druk was met passanten van diverse
nationaliteiten. Veel Nederlanders, Duitsers, Zweden en Engelsen waren
vertegenwoordigd. Anderhalf uur later kwam de Engelsman met het piepkleine
zeiljacht ook nog binnen. Morgen is ons plan om weer terug naar Vlieland te
gaan, een afstand van 150 Nm. Maar dat is nog afhankelijk van de
weersvoorspelling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten