![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEig7ddyt-SJcngRpGyUK05SBVVBGsaBu1Ii-hxT94pHMiw5E7G_eRLmeC0YBJLfpZT1ojQx3nfZXxN_LTNsoRaq-bMw5i2GrQ8kfpajxjIppaVEMOpF_kzxh0QDNATwsXCIwQgkyHx2IlCj/s200/IMG_0805.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjgmQCgTgxIHexT_mQjM8v2twHtntIVHVMtjafq4hHF_fg3c5aaKaAbwa1ENnQWk2m9E8YYe2UekWtizjwYc-5jCKr9u1k-eoe1KroTlq68rmPmhHe6Etavdnph7EvN3WKAAYKLWARbA0ed/s200/IMG_0825.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiN_YdaVFOJrfyvlSesIvbnQsdq8wTP0zfvF6lFiDNDGzAjNtYMK0ZgPHnZpKmspnJHD1gIcJButqOrJSxji-zQayHbVKoULdd7K2DDCTqHUsq0b21ChK_o5miAFsiVBIWCIe1LOCkILaZU/s200/IMG_0851.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEio1xewQ6rp9m9xxXQk8xjlPIuXTd3Em8Jw9IGSz5U8JKqlsCZzGq0wbtDs6vBt0FyUA-y-ZpQPV9PjfethrKmlGY4KOHlEJKJEguBU9HIy_0dD3jaBZV0mWqbIG8Q2FTlyKM9JG89B8on4/s200/IMG_0841.jpg)
Vandaag liepen we om 10:00 uur gelijk vanaf de haven het
historische centrum van Rostock in, waar we als eerste bezienswaardigheid de St
Marienkirche tegenkwamen. Na deze kerk bezichtigd te hebben, liepen we via het
Universitätsplatz naar het Toeristeninformatiecentrum, waar we een plattegrond
meekregen met een looproute en alle bezienswaardigheden van Rostock. De
verschillende kerken van baksteengotiek, de drie stadspoorten met de resterende
stadsmuren, Neuer Markt und Rathaus waren de moeite van bekijken waard. Toen we
om één uur 's middags even op een bankje op het Rathuisplein aan het uitrusten
waren, kwam er een ouder echtpaar naast ons zitten, die ons in het Engels
aansprak. Na gevraagd te hebben of ze uit Amerika of Engeland kwamen, was het antwoord:
Geen van beiden, we komen uit Wales, Swansea. Typisch Engelse humor. Ze waren
met een "huge cruiseship" gekomen. Gezien wij al vele malen de
Zuid-kust van Engeland hebben bezeild tot en met Falmouth en Helford River werd
het een zeer amusant gesprek, waarbij de laatste stand van zaken m.b.t de
Europese politiek doorgenomen werd. Ze nodigden ons uit om naar Swansea te
komen en dat hebben we dan maar op ons to-do-vaarlijstje gezet. Na nog een paar
bezienswaardigheden te hebben bekeken, gingen we om twee uur terug naar onze boot
en vertrokken we naar Warnemünde, gelegen aan de monding van de Warnow, waar we
in de oude jachthaven nabij het stadje afmeerden. Morgen zou de wind naar het
Oosten draaien en tegen zijn als we naar Wiek willen gaan. Vanavond beslissen
we of we hier nog een dagje blijven.
Rostock de grootste stad van de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren heeft een rijke historie. De stad telt ca. 200.000 inwoners, ligt aan de rivier de Warnow en dateert van 1160. Er was toen een Slavische nederzetting genaamd Roztoc aan de Warnow. In 1189 is er voor het eerst sprake van een Duitse nederzetting op de andere oever. Deze plaats heeft in elk geval sinds 1218, maar waarschijnlijk al eerder, stadsrechten. Rostock was een lid van de Hanze, en werd daarmee in de Middeleeuwen een rijke stad. De universiteit van Rostock werd in 1419 gesticht, en is daarmee de oudste universiteit van Noord-Europa. Eind vijftiende eeuw werd de tot dan toe onafhankelijke stad veroverd door de hertog van Mecklenburg. Door blijvende ruzies tussen de stad en de hertogen en plunderingen verloor de stad geleidelijk aan zijn macht. In de negentiende eeuw raakte Rostock weer in opkomst door een bloei van de scheepsbouw. In de jaren twintig werden in Rostock de vliegtuigfabrieken van Heinkel gevestigd. Na de machtsovername door de Nationaal-socialisten werd de vliegtuigproductie sterk opgevoerd, en groeide de stad snel. In de Tweede Wereldoorlog werd de binnenstad door de geallieerden zwaar gebombardeerd, maar weer opgebouwd. Na de oorlog ging de groei door, in deze periode werd onder meer de zeehaven gebouwd, de belangrijkste zeehaven van de DDR. Na de Duitse Hereniging verloor Rostock haar bijzondere positie. Het inwoneraantal nam sterk af, vooral door emigratie naar het rijkere westen van Duitsland. Rostock heeft voor een stad van haar grootte een zeer behoorlijke infrastructuur. Het lokale openbaar vervoer wordt verzorgd door een S-Bahn, trams en bussen. Vanuit Warnemünde vertrekken diverse veren over de Oostzee naarDenemarken, Zweden, Finland en Letland. Na de hereniging van Duitsland zijn de scheepsbouw en de visverwerkende industrie in Rostock sterk afgenomen, wat tot grote werkloosheid leidde. Grootste werkgever is de Universiteit van Rostock.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten